В рамках вебінару «Інфраструктура якості в системі відновлення та розвитку України…», який проводила Комунікативна платформа з технічного регулювання в Україні, взяв участь представник НТСЕУ Євген Баранник, голова Українського комітету захисту від блискавки. На його запит щодо протиріччя стандартів СОУ NGA RAD 1515811.02:2021 і ДСТУ EN 62305-3:2021 Комунікативна платформа з технічного регулювання в Україні надала наступну відповідь.
Правові та організаційні засади стандартизації в Україні встановлено Законом України «Про стандартизацію» (далі − Закон про стандартизацію).
Статтею 6 Закону про стандартизацію встановлено, що залежно від рівня суб’єкта стандартизації, що приймає нормативні документи, вони поділяються на:
національні стандарти та кодекси усталеної практики, прийняті національним органом стандартизації;
стандарти, кодекси усталеної практики та технічні умови, прийняті підприємствами, установами та організаціями, що здійснюють стандартизацію.
Відповідно до частин другої та третьої статті 16 Закону про стандартизацію стандарти, кодекси усталеної практики та технічні умови, прийняті підприємствами, установами та організаціями, застосовуються на добровільній основі. Право власності на стандарти, кодекси усталеної практики і технічні умови, прийняті підприємствами, установами та організаціями, і видані ними каталоги належать відповідним підприємствам, установам та організаціям.
Тобто, стандарти, кодекси усталеної практики та технічні умови, прийняті підприємствами, установами та організаціями, застосовуються такими підприємствами, установами та організаціями на добровільній основі з урахуванням своїх господарських і професійних потреб.
При цьому, частиною першою та другою статті 23 Закону про стандартизацію визначено, що національні стандарти та кодекси усталеної практики застосовуються безпосередньо чи шляхом посилання на них в інших документах. Національні стандарти та кодекси усталеної практики застосовуються на добровільній основі, крім випадків, якщо обов’язковість їх застосування встановлена нормативно-правовими актами.
Частиною третьою статті 11 Закону України «Про будівельні норми» (далі – Закон про будівельні норми) встановлено, що у разі якщо будівельні норми містять посилання на національні стандарти, що стосуються вимог до виготовлення містобудівної, проектної, науково-проектної та робочої документації, методів проектування, процесів виконання будівельних робіт, методів випробувань, конструктивних та інженерних систем, такі стандарти є обов’язковими до застосування.
Крім того, абзацом третім частини першої статті 1 Закону про будівельні норми встановлено, що будівельні норми – нормативний акт технічного характеру, що встановлює обов’язкові вимоги до об’єкта нормування у будівництві.
Ураховуючи зазначене, у разі посилання на в будівельних нормах на ДСТУ EN 62305-3:2021, то такий національний стандарт є обов’язковим до застосування.
Довідково
Завданням Комунікативної платформи з технічного регулювання в Україні є забезпечення принципу «єдиного інформаційного вікна» доступу широкого кола користувачів до всієї необхідної інформації щодо технічних регламентів, процедур оцінки відповідності, акредитації, стандартизації, метрології та метрологічної діяльності. Функціонування Платформи здійснюється у партнерстві між:
- Міністерством економічного розвитку і торгівлі України (департамент технічного регулювання);
- Торгово-промислової палати України;
- Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України;
- ДП «Укрметртестстандарт»;
- ДП «Київоблстандартметрологія»;
- ДП «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації та якості».
Підтримує Платформу проект технічної допомоги «Підтримка рамкових умов для торгівлі в Україні», який фінансується Урядом ФРН та виконується Німецьким товариством міжнародного співробітництва (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH).