У 2018 році буде низка об’єктивних та суб’єктивних чинників, які можуть зумовити підвищення тарифів на енергопостачання.
Об’єктивні чинники зростання ціни на газ для населення такі: вимога МВФ щодо приведення цін у відповідність до ціни імпорту, очікування МВФ та Енергетичного співтовариства щодо повного запуску ринку газу у роздрібному сек-торі та можливе підвищення вартості імпортного газу наприкінці року на 10%.
В умовах, коли у 2018-2019 роках необхідно буде здійснювати рекордні виплати за зовнішніми позиками і коли треба буде продовжувати фінансування, припиняти співпрацю з МВФ уряд навряд чи наважиться, попри наслідки для економіки. При цьому не варто очікувати зростання обсягів видобутку газу, у тому числі державною компанією “Укргазвидобування”, газ якої за нижчою ціною продається населенню. Кроки з лібералізації видобутку не дадуть ефекту вже у 2018 році.
Західні супервайзери реформування енергетичного сектору м’яко рекомендують дозволити продаж частини газу, отриманого компанією “Укргазвидобування”. Водночас, цілком зрозуміло, що ціна на газ для населення не стане цілком “ринковою”, тобто не досягне рівня цін для суб’єктів господарювання.
Події кінця 2017 року в електроенергетиці вказують на імовірність підвищення тарифу вугільної генерації. Головним формальним аргументом на користь цього рішення буде імпорт вугілля та коливання його ціни на зовнішніх ринках.
Президент протягом найближчих місяців неформально контролюватиме Національну комісію з регулювання енергетики та комунальних послуг, яка відповідає за розмір тарифу на електроенергію. Отже, тарифи на електроенергію з вугільної генерації зростуть саме через політичні причини.
Крім того, на початку другого чи третього кварталів ймовірним є запровадження системи стимулюючого тарифоутворення, так званого RAB-регулювання, що зумовить зростання тарифів на електроенергію на 20-30%.
Зрозуміло, що у перевиборний рік влада, передусім виконавча, не надто зацікавлена у зростанні тарифів.
У будь-якому разі для більшості сімей підвищення тарифів буде значною мірою компенсоване зростанням обсягів субсидій. У цій частині уряд матиме достатньо можливостей. Проте у такому випадку частка сімей, які користуються субсидіями, може суттєво зрости, за деякими оцінками — аж до 90%.
Андріан Прокіп, Економічна правда